Thursday, March 29, 2007

Vecka 5 - Projektdeadline 1 & 2

Första deadline innebar att göra klart filmen och andra deadline gick ut på att publicera filmen i olika format. Om ni vill ta en titt på filmen som streamad eller vlog - under rubriken Links.

Eftersom man ska redogöra/reflektera kring något man lärt sig under varje vecka, har jag känt att jag lärt mig en hel del och kommit mer i insikt under sista veckan med grupparbeten i helhet. Att arbeta i grupp är en stor läroprocess. Hitta sin roll och de andras är inte fullt så lätt och den har varit svår i denna kurs. Andas, lyssna och diskutera är tre ord som jag skulle ha infört första veckan i min grupp.

Denna veckas frågeställning:

Carl-Johan Seths text handlar förvisso om teaterdramaturgi, men det går att dra många paralleller till berättande med ljud och rörlig bild. Reflektera, gärna med utgångspunkt i Seths text, kring vad du lärt dig om berättarteknik under kursen.

Jag har alltid varit förtjust i att skriva berättelser, så denna kurs kändes som en förstärkning i mitt egna sätt att framföra texter. Carl-Johan Seths text visade på ett sett hur man kan nå fram till mottagaren. När jag själv ska skriva en berättelse eller uppsats eller vad det nu kan vara, har jag alltid som regel för mig själv att alltid skriva klart avslutningen först.


Jag har tre steg, först avslutningen, sen inledningen och sist innehållet. I detta fall när vi skulle skriva manuset koncentrerade vi oss främst på inledningen, men hade avslutningen i tanken. Den röda tråden ska vara tydlig och det gäller i hela berättelsen för att inte tappa fokus på huvudrollspersonen eller temat.

Under kursens gång hade vi en föreläsning om Från idé till film med Peter Gunnarsson, där han tog upp om berättarteknik. Han förklarade att man skulle berätta i presens, som även C.J Seth tar upp i sin text, vad vi ser och vad vi hör och slutligen vad personen gör och säger. P. Gunnarsson har även under ett seminarium visat upp andras filmer och förklarat berättandet och innehållets vikt t ex vad som kunde ha tagits bort eller förstärkts.

C.J Seth skriver om olika anslag t ex hur man kan försöka hålla det kort men ändå locka publiken vidare. Våran film startar med snabba bilder på Sofias ögon, mun och ring och detta känner vi är tillräckligt och inte alltför dramatiskt. På detta sätt förväntas inte publiken ett mer dramatiskt slut och samtidigt förstår vad den ska handla om.

Fantisera fritt utifrån texten Make Your Movie (and your name) om hur du själv skulle kunna ta dig in i film/tv-branschen och vilken typ av position du helst skulle vilja uppnå.

Vilken position jag skulle tänkas uppnå?

Ordningsam, noggrann och ambitiös är tre ord som beskriver mig på ett bra sätt. När jag ska göra något satsar jag allt och jag slutar inte tills jag blir helt nöjd. Jag skulle kunna tänka mig arbeta som regissör eller inspelningsledare som håller koll på schemat och kallar till inspelningar osv.
Att vara regissör är enligt texten en väldigt svår post, man ska lyssna på de andras idéer och diskussioner, men se till att vara bestämd och rak.

Hur jag skulle kunna ta mig in i film/tv-branschen?

Jag tror på det som skrivs i texten Make Your Movie, att man ska vara förberedd, man ska kunna visa upp något man gjort för att kunna få ett arbete inom branschen. Ju fler filmer man gör desto bättre blir man och lättare är det att knyta kontakter med andra och starta något. Att tänka på att göra ett bra och grundligt förarbete innan man börjar filma. I texten talar man om att det inte behöver kosta så mycket och att man inte behöver vara hundra personen för att göra en film.

Om jag nu har som mål att ta mig in i branschen skulle jag och som även texten föreslår, försöka samla ihop ett gäng med vissa förkunskaper. Anlitar man människor med erfarenhet kan man få tips och råd på vägen och resultatet blir bättre. Jag skulle också skriva kontrakt med alla för att ge dem och mig ett skydd.

Man kan lyckas om man har ambitionen och ett tydligt mål.


En annan uppgift som gäller för varje veckas inlägg är att läsa och ge feedback till en kurskamrats inlägg - gå in på
Victors sida under comments och ta del av vad jag har att säga.

Sammanfattningsvis har denna kurs varit lärorik och mycket intresseväckande. Nu har jag också en film som jag kan visa upp.

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Tack för alla välskrivna och insiktsfulla blogginlägg Susanna! Jag vet att er grupp inte alltid fungerade friktionsfritt, men jag får verkligen intryck av att du lärt dig mycket!

6:44 AM  
Blogger Nikst said...

Andas, lyssna och diskutera :P haha
Framförallt den första behövde vi använda va? :P

7:37 AM  

Post a Comment

<< Home