Friday, March 23, 2007

Vecka 4 - Handledningar, Avstämningar & Projektavrundning

Kort resumé av veckan:

Jag/min grupp har arbetat hårt med filmen och haft två projektavstämningar, den första med Peter Gunnarsson i redigering och den andra med Jon Manker i ljud. Båda gav oss bra tips till förfiningar av projektet. Mitt i veckan bjöds det även på en öppen föreläsning med Lars Gunther.

Någonting som jag har lärt mig under denna vecka?

Jag är otroligt glad över att jag tog mig iväg till föreläsningen om Webbstandards och tillgänglighet med Lars Gunther. Under eftermiddagen hade vi workshop och utifrån hans föreläsning har jag lärt mig mer och kan förbättra min portfolio ytterligare (t ex sätta in strikt Doctype). Många goda tips gavs ut och för övrigt en mycket bra föreläsare som dels arbetade som präst och lärare.

Denna veckas frågeställningar:

Reflektera kring utdraget från Andrzej Wajdas bok och sätt det i relation till det egna projektarbetet.

Jag funderade väldigt länge på vad våran film skulle handla om och Andrezej Wajdas som skrivit boken Wajda on film, förklarar att det faktiskt är själva idén som är svårast att komma på och att det är just redaktörens idéer som gör filmen individuell och speciell. Hur ska man göra för att göra en spännande och annorlunda film? Hur kan man hålla en film ”levande”? Hur kan olika miljöer påverka en film?

Våran film plockar upp detaljer och bjuder på olika infallsvinklar och som A.Wajdas förklarar i sin text:

To keep the audience on its toes I heighten the effect, multiply the abrupt changes and the surprises, and discover in each scene its main theme and its meaning. (s.12)

Vi har försökt skapa en liknande sätt att förmedla vårat budskap i filmen, genom att bjuda på oväntade scener och uppmärksamma vinklar. På detta sätt känns filmen mer levande och bidrar till en mer effektfull berättelse.

A.Wajdas talar om hur miljöer kan ge ett helt annat perspektiv och uppfattning i en film. Och hur placeringen av en anekdot bidrar till ytterligare förståelse och igenkännande. Han beskriver också att det är viktigt att överraska en publik, att avslutningen inte alls blir som de har tänkt sig. Lite av vår tanke också, filmen börjar med en fråga och man förväntar sig att man ska få svar på frågan i slutet av filmen - men frågan kvarstår.

Sätt Kristin Olssons reflektioner i relation till dina egna/gruppens erfarenheter av att skriva och tala in en speakertext.

I min grupp Lambda började vi smått skriva på en speakertext, vi hade tänkt använda oss av en röst som skulle förklara olika delar i filmen. Enligt Kristin Olsson som skrivit boken Att göra tv-program, ska man tänka sig för innan man använder sig utav en speakertext, eftersom den bör tillföra något. Hon påpekar också att det är bra om man kan försöka göra en text mer personlig och på det sättet fånga och skapa mer stämning till lyssnaren. Och vikten med att låta någon annan lyssna på texten innan man spelar in den.

Vi kom överrens om att strunta i en speakerröst eftersom vi insåg att musiken lyfte fram objektet mer än vad vi hade anat. Annars som K.Olsson också skriver hade vi kunnat förklara helt andra saker än vad som visas med hjälp av speakern. Men på vårat sätt genom att lyfta fram musiken får man också en annan känsla och förmedling. (Läs gärna under vecka 2 vad jag skrivit om speakertextens uppbyggnad).

Som jag även nämnt tidigare så har jag varit med förut när en speakertext skapades och spelades in. Men tyvärr inte fördjupade mig i vad man ska tänka på. K.Olsson skriver att man ska försöka läsa speakertexten utan att låta ansträngd och detta är möjligt om man skriver korta meningar, lätta ord och använder sig av en så renodlad text som möjligt.

Vad jag och min dåvarande grupp skulle ha tänkt på ytterligare som K. Olssson beskriver var istället för att sitta framför datorn med en mikrofon - använt sig av hela kroppen. Hon förklarar att genom att använda ansiktets mimik, som suckar eller leenden, förmedlar man dessa uttryck också. Eller bara ändra röstens läge, från att låta arg till gladare eller förvånad. Nu vet jag som sagt till nästa gång hur man gör en speakerröst bättre och lättare att lyssna till.


En annan uppgift som gäller för varje veckas inlägg är att läsa och ge feedback till en kurskamrats inlägg - gå in på Victors sida under comments och ta del av vad jag har att säga.

Med handledning tillgänglig och en hel del spenderad tid i sal 4097, börjar våran film ta form och jag kan se slutet på denna kurs. Som sagt en vecka kvar tills slutredovisningen och jag är otroligt nyfiken på de andras projekt. Nästa vecka bjuds det på popcorn och filmvisning! =)

1 Comments:

Blogger Unknown said...

tur att jag fick till det med chips åtminstone;)

6:40 AM  

Post a Comment

<< Home